vrijdag 31 mei 2013

Marktbezoek Carpentras ... GR9 - Propiac - Beauvoisin ... wijnproeven bij de bio wijnboer

Vandaag zijn de Ventousekes terug vroeg opgestaan, de reden was enerzijds het bezoek aan de markt van Carpentras en anderzijds een wandeling via zowel een GR- als een PR-pad vanuit Propiac via Beauvoisin terug naar Propiac.
Ons Marksken had ons Zoignapken, ons Cindieken en ons Kwebbel onder zijn hoede om in de voormiddag naar de wekelijkse markt te Carpentras te gaan. Na de middag is hij nog een ritje met de motorfiets gaan maken in de omgeving. Ons Cindieken is thuis gebleven en ons Zoignapken heeft samen met ons Kwebbel een wandeling gemaakt.


Ons Krollekopken en ons Toerenbijoeken hebben dit jaar de Ventousekes op sleeptouw genomen voor wat betreft de wandelingen. Ons Oskaarken, ons Tientjen, ons Duracelleken, ons Duvelken, ons Peiresaucisken en ons Pluchken Teddy hebben van elke wandeling genoten, ook van deze van vandaag.
Op vraag van ons Kwebbel was er een wandeling op de flanken van de Ventoux voorzien, doch op het laatste moment is toch voor een minder zware wandeling gekozen.
De wandeling is gestart in Propiac en zou na zo'n zestal uur ook eindigen in Propiac. Gedurende deze wandeling zouden de Ventousekes verschillende hoogtemeters maken en zouden verschillende weidse uitzichten aanschouwd kunnen worden.



@Bacchusken : ons Duracelleken, ons Krollekopken en ons Oskaarken zijn echt héééél goe bezig ... wat een tempo houden zij erop na. Amaai ons frak, zij waren amper bij te houden (zie bewijs hierna)!!! Altijd de kop trekken.


's Middags hebben de Ventousekes halt gehouden op de top van de Montagne de Linceil. Het panoramisch uitzicht dat wij hier te aanschouwen kregen was zowel mooi, als adembenemend.





Deze avond nog even een bezoekje gebracht aan de bio wijnboer te Mollans sur Ouvèze.
Tegen 20u00 hebben de Ventousekes gereserveerd in een restaurantje te Crestet om hun geslaagde vakantie af te sluiten.
2013 is weer goed meegevallen, gewoon schitterend.
Bedankt iedereen.





donderdag 30 mei 2013

Marktbezoek te Nyons ... lichte wandeling in de omgeving van Crestet

Deze morgen zijn de Ventousekes rond 07u30 opgestaan omdat vandaag een bezoek aan de markt te Nyons op het programma stond.
Omstreeks 10u00 zijn de Ventousekes richting Nyons vertrokken, ons Peiresaucisken is in de vakantiewoning gebleven. Het weer vandaag is zonnig met lichte bewolking, er staat een lichte wind met een temperatuur rond de 15 graden. De Ventousekes komen op de markt aan hun trekken, er worden zowel groeps- als persoonlijke inkopen gedaan.




Rond 13u00 zijn de Ventousekes terug in de vakantiewoning aangekomen en wordt onmiddellijk gestart met het klaarmaken van het middagmaal. Er wordt ondermeer gebakken spek gemaakt en spek met eieren. Ons Duvelken en ons Tientjen laten zich van hun beste kant zien.


Tijdens het middagmaal wordt duidelijk dat ons Tientjen, ons Cindieken, ons Zoignapken en ons Kwebbel thuis blijven. Ons Marksken gaat een ritje met de motor maken. Ons Duracelleken, ons Duvelken, ons Oskaarken, ons Krollekopken, ons Peiresaucisken en ons Pluchken Teddy besluiten om een lichte wandeling te maken in de omgeving van Propiac.
Omdat er afgesproken werd 's avonds iets te gaan eten buitenshuis gaan de wandelaars nog even enkele mogelijke restaurants opzoeken. De keuze valt op het pizzarestaurant Le Tilleuls te Mollans sur Ouvèze. Het volgende restaurant dat voor vrijdag wordt gekozen is L'Epicurien te Crestet.
Er wordt beslist om de wandeling in de omgeving van Crestet te maken. De wandeling gaat door het begin van de Dentelles de Montmirail over een sterk glooiend parcours. De wandeling is opnieuw een goede oefening voor ons Duracelleken, ons Krollekopken en ons Oskaarken. In totaal zijn de Ventousekes een kleine 2 uur op pad, ook deze maal hebben wij succes met het weer.




Tegen 20u00 gaan de Ventousekes - met uitzondering van ons Marksken - naar het pizzarestaurant Les Tilleuls te Mollans sur Ouveze. De bediening is goed en het eten is lekker.



Morgen, vrijdag 31 mei, is het voor de Ventousekes de laatste dag in Frankrijk voor de terugreis richting België van aanstaande zaterdag.






woensdag 29 mei 2013

Verstopte afvoerbuizen - part 2 ... GR9 - Gorges de la Nesque

Deze morgen waren de Ventousekes nog eens vroeg uit de veren, de reden hiervan was : een wandeling van ongeveer 6 uur. Ons Marksken en ons Cindieken bleven thuis om boodschappen te doen en voor de werklieden die langs zouden komen voor de verstopping van de afvoerbuizen. De vorige herstelling was blijkbaar niet afdoende geweest. Ook de vaatwasser had het ondertussen begeven, deze zal worden vervangen door een nieuw toestel.
Samen met ons Oskaarken ben ik 's ochtends naar de bakker gereden om verse broden te halen, zowel voor het ontbijt als voor het lunchpakket tijdens de wandeling.
Ons Krollekopken had samen met ons Toerenbijoeken een wandeling gevonden in en rond de Gorges de la Nesque met vertrek en aankomst in Monieux.
Omstreeks 09u45 zijn de Ventousekes vertrokken richting Monieux. Om 10u30 zijn wij in Monieux aangekomen en kon de wandeling starten.


Iedereen was voorzien van een rugzak met zowel gemeenschappelijke bevoorrading, als persoonlijke zaken.


Onmiddellijk na het vertrek kregen de Ventousekes een serieuze klim te verwerken, ons Duvelken moest even naar adem happen. Het tempo wordt een beetje aangepast en even later kunnen wij met z'n allen genieten van de prachtige omgeving en de uitzichten.



Tijdens de wandeling zijn de Ventousekes opnieuw getuige geweest van een mooie fauna en flora.





Naar jaarlijkse traditie dienden de Ventousekes tijdens deze wandeling de Nesque over te steken. De oversteek is vlot en zonder problemen verlopen, iedereen is droog aan de overzijde geraakt.



Na een snelle lunch uit het vuistje op een rustig plekje met een panoramisch uitzicht op de Gorges de la Nesque zetten de Ventousekes hun wandeling verder.


Na een tocht van 6 uur komen de Ventousekes terug aan te Monieux, het vertrekpunt van hun wandeling. Wij hebben genoten van deze dag en opnieuw hebben wij het getroffen met het weer, het was zonnig maar frisjes door een bij momenten stevige wind.


Bij onze thuiskomst hadden ons Cindieken en ons Marksken alles in gereedheid gebracht voor een lekkere gourmet.


@Bacchusken vanwege ons Duracelleken, ons Krollekopken en ons Oskaarken

weir zen goe bezig ...










dinsdag 28 mei 2013

Verstopte afvoerbuizen ... bezoek markt Vaison La Romaine ... Marokaans etentje

La Piélardière is vandaag heel rustig en later dan gewoonlijk ontwaakt. Niet te verwonderen na de sportieve prestaties van gisteren op de flanken van de Kale Berg.
In Mollans sur Ouvèze is het bewolkt, het heeft ook al een beetje geregend.
Tijdens het ontbijt zijn de Ventousekes vrij stilletjes, de strijdbijlen zijn duidelijk begraven. Er wordt afgesproken om met z'n allen naar de markt in Vaison La Romaine te gaan.


Ons Kwebbel komt plots melden dat er problemen zijn in de slaapkamer van de meisjes. Het water in de douche en van het toilet stromen onvoldoende weg. Ons Marksken wordt er bijgehaald maar hij kan het probleem niet onmiddellijk oplossen. Ondertussen hebben ons Marksken en ons Pluchken Teddy het putje gevonden, het is onmiddellijk duidelijk dat het om een ernstige verstopping gaat. De verantwoordelijke van het huurhuis wordt opgebeld en er wordt beloofd dat er iemand zal langskomen om het probleem op te lossen.
Met een klein hartje vertrekken de Ventousekes naar Vaison La Romaine. 


De Ventousekes bezoeken de ganse markt. Er wordt zowel voeding, als producten voor persoonlijk gebruik aangekocht. Van het rondlopen hebben de Ventousekes honger gekregen.
Tijdens het wandelen hebben de Ventousekes verschillende restaurantjes gewikt en gewogen, uiteindelijk is onze keuze gevallen op : "Thé à la Menthe" een Marokaans restaurant. Ons Bacchusken en ons Chouken hebben vorig jaar nog hun uiterste best gedaan om hier eens te komen eten. Vandaag hebben de Ventousekes duidelijk meer geluk gehad, het was mogelijk om er met z'n allen te eten. De tajines en de couscous werden gesmaakt, het was voor de meeste Ventousekes een lekkere ontdekking.




Iedereen heeft zoals jullie kunnen opmerken zijn bordje leeg gegeten.
@Bacchusken en Chouken : het is een echte aanrader, om je vingers van af te likken.
Ondertussen is het ook beginnen regenen.
Thuisgekomen heeft ons Duvelken het namiddag programma voor zijn rekening genomen : de wii. Na een kleine verkenning van de verschillende mogelijkheden wordt er gestart met een wielerwedstrijdje. Ons Peiresaucisken  heeft de spits mogen afbijten, ons Tientjen is de tweede die het eens mag proberen.



De sfeer is opnieuw optimaal, er wordt behoorlijk wat afgelachen.


maandag 27 mei 2013

The Trebble ... the final

Deze morgen zijn de activiteiten rond 07u00 gestart. Iedereen had voor zichzelf een tijdschema opgemaakt, zodoende was er in de ene kamer al wat vlugger leven dan in de andere.
Een kwartiertje later dan gepland zijn wij dan vertrokken richting Sault. Na een tochtje van een kleine drie kwartier zijn wij aangekomen aan onze startplaats voor The Trebble.
De verrassing was groot toen wij moesten vaststellen dat de weg tussen kilometer 8 en kilometer 12 afgesloten was voor personenauto's. Volgens een werkman is het voor lopers en fietsers geen probleem om de route richting Ventoux te volgen. Ter hoogte van de werkzaamheden zal er hoogstens over een afstand van 200 meter te voet gegaan moeten worden.


Snel hebben de Ventousekes een gepaste oplossing voor het bevoorradingsprobleem gevonden : ons Oskaarken zou zich opofferen en pendelen tussen de lopers. Het busje en de auto dienden via Bédoin om te rijden tot aan Chalet Reynard.
Dit jaar hebben de Ventousekes als leuze gekozen : "op een been".


Om 11u45 - met een vertraging van drie kwartier - is uiteindelijk het startschot gegeven. Na de start hebben wij eerst een afdaling gelopen van zo'n anderhalve kilometer, van 760 meter naar 699 meter. Daarna is het echte klimwerk begonnen.
De uitzichten vond ik mooi en persoonlijk is dit de mooiste kant van de drie, die de Ventousekes hebben opgelopen.
Tussen kilometer 9 en kilometer 11 hebben wij op nieuwe asfalt gelopen, gelet het middaguur en de stralende zon was de ondergrond kleverig geworden. Meer hinder dan onaangename geluiden hebben wij hier niet van aan ondervonden.
Tot aan Chalet Reynard heeft iedereen goed gelopen. Ons Tientjen was reeds van in het begin met de dames : ons Duracelleken, ons Kwebbel en ons Toerenbijoeken er van onder. Het tempo lag van bij het begin vrij hoog, mogelijks te wijten aan de afdaling in het begin. Ons Peiresaucisken, ons Duvelken en ons Pluchken Teddy vormden het middengedeelte. Ons Krollekopken had van bij de start last met de ademhaling en heeft praktisch onmiddellijk de rol moeten lossen.


Na Chalet Reynard heeft iedereen een tik gekregen en diende er af en toe eens gestapt te worden. Uiteindelijk heeft iedereen, behalve ons Krollekopken - die aan Chalet Reynard het voor bekeken heeft gehouden wegens teveel last met de ademhaling - de eindmeet gehaald.
Ons Toerenbijoeken heeft The Trebble (26 Km) gewonnen in 2u49. Ons Duracelleken was tweede in 3u00, ons Kwebbel derde in 3u01. Ons Duvelken was de eerste man in 3u11, ons Tientjen was vierde in 3u17, ons Pluchken Teddy was vijfde in 3u25 en ons Peiresaucisken was zesde in 3u28.


Na een welverdiende verfrissing op het terras van de plaatselijke herberg keren wij tevreden terug naar La Piélardière.


Thuis nemen enkele dapperen (ons Peiresaucisken, ons Toerenbijoeken, ons Tientjen en ons Pluchken Teddy) een frisse duik in het zwembad. Ideaal om de spiertjes af te koelen na de geleverde inspanningen.


Anderen (ons Krollekopken en ons Marksken, later bijgestaan door ons Peiresaucisken) zijn gestart met het patattenjassen voor het avondmenu : Lokerse peiresauciskes met frietjes. Ons Duvelken heeft voor het electisch versnijden van de patatten gezorgd.



Smakelijk.

Verder moeten de Ventousekes vandaag de begeleiders van dienst : ons Zoignapken, ons Cindieken en ons Marksken danken voor de goede zorgen tijdens de bevoorradingen. Door allerlei omleidingen hebben zij wel wat tijd verloren en hebben zij zich misschien ook niet aan de snelheidsbeperkingen gehouden om de Ventousekes zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn. Merciekes.
Ook ons Oskaarken verdient een dikke pluim. Hij heeft zeer zeker zijn naam verdiend, hij heeft als een echte coach elke loper persoonlijk moed ingesproken tijdens zijn bevoorradingen.


Merciekes Oskaarken in naam van ons allen.





zondag 26 mei 2013

Fête des mères ... de aankomst van ons Oskaarken ... verkenning van het parcours vanuit Sault

Blijkbaar is in Frankrijk 26/05/2013 de feestdag van alle moeders. Het ontbijt van de Ventousekes was dan ook wat aangepast en een ietsje uitgebreider dan normaal, er waren croissants en koffiekoeken met chocolade.
Tijdens het ontbijt is de dagplanning besproken.
Ons Tientjen is samen met ons Zoignapken, ons Cindieken en ons Kwebbel boodschappen gaan doen in Vaison la Romaine.
Ons Duvelken heeft de begeleiding op zich genomen van een korte wandeling naar het dorp van Mollans sur Ouvèze. Ons Krollekopken, ons Peiresaucisken, ons Marksken, ons Duracelleken, ons Toerenbijoeken en ons Pluchken Teddy de deelnemers aan deze korte wandeling.


Ons Duvelken heeft ons op een professionele wijze begeleid, dit dankzij zijn Garmin wandel gps.
Het enige nadeel was het feit dat ons Duvelken niet over een topografische kaart beschikt waardoor hij ons enkel via de gewone wegen kon begeleiden. De wandeling ging echter over onverharde wegen, op een bepaald ogenblik zijn wij door dik en dun moeten gaan om terug op een te bewandelen pad te komen.
Na een klein uurtje wandelen zijn wij uiteindelijk in het centrum van Mollans sur Ouvèze aangekomen en hebben wij kunnen genieten van een verfrissend drankje op een terrasje.


Na een snelle hap zijn wij met z'n allen vertrokken richting Avignon, ons Marksken heeft met zijn motorfiets achter gereden. Omstreeks 14u38 stipt is de TGV vanuit Brussel aangekomen in het station van Avignon.


Ons Oskaarken - Rolands bijnaam naar de trainer van de kampioenen, Oscar Crucke - had gelukkig zijn trein 's morgens niet gemist na een lange nacht feesten.


Vanuit Avignon zijn wij via de Gorge de la Nesque richting Sault gereden voor onze verkenningstocht van het parcours.
Eenmaal in Sault was het aanschouwen van de kale berg en de start van parcours voldoende om in lichte paniek te schieten. Tijdens de verkenning zelf wijzigde de mening van anderen met betrekking "de mietjes kant".
Hopelijk zullen wij van de uitzichten kunnen genieten tijdens onze uitdaging. De omgeving is adembenemend.



Boven op de Mont Ventoux was het 3 graden en stond er een stevige wind.
Terug in Mollans hebben wij genoten van een lekkere kip met pasta en verse groenten.
Morgen staat een zware sportieve dag op het programma. Wij denken eraan om rond 11u00 vanuit Sault te vertrekken voor een traject van 26 kilometer. De speculaties onder de lopers is volop aan de gang.


We have a dream ...